„Žvaigždžių operos“ vaikams libreto autorė D.Čepauskaitė: „Nemačiau nė vienos repeticijos net pro rakto skylutę“

Žaneta Skersytė

Artėja Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro A.Kučinsko operos vaikams „Žvaigždžių opera“ premjera, įvyksianti Klaipėdos Žvejų rūmuose gruodžio 9 ir 11 dienomis. Tai operų vaikams - “Bulvinė pasaka“ ir “Makaronų opera“  tęsinys. Visoms trims vaikų operoms libretus kūrė rašytoja, aktorė, „Poezijos pavasario“, Jotvingių premijos ir „Auksinio scenos kryžiaus“ laureatė Daiva Čepauskaitė.

Artėjant mažųjų žiūrovų laukiamai premjerai D.Čepauskaitė atvirauja apie tinginių pramaną – kūrybinį įkvėpimą, „nerimtą“ pažadą nebekurti pratęsimo vaikų operų triptikui, spektaklį, kurio ji nematė net pro rakto skylutę ir kitas įdomybes.

Sauliaus Vasiliausko nuotr.

-Kaip gimė operos vaikams „Žvaigždžių opera“ libretas: ar siužetas aptariamas su kompozitoriumi, o gal tai jūsų, kaip kūrėjos, valioje?

-Prisimenu, dar per „Makaronų operos“ premjerą, kai buvau atvykusi žiūrėti spektaklio, jau sutarėme, kad bus triptikas, t.y. su režisieriumi Ramūnu Kaubriu ir kompozitoriumi Antanu Kučinsku sukirtome rankomis, pasižadėdami kurti trečią dalį. Dar, rodos, pasižadėjome patys sau, kad tai bus paskutinis šios epopėjos nuotykis. Tik neprisimenu, ar rimtai pasižadėjome. Paskui su kompozitoriumi buvome susitikę, apsisvaidėme pirminėmis idėjomis, siužeto užuomazgomis, pasvajojom ir išsiskirstėm. Kad pasakosime apie žvaigždes, man rodos, sugalvojo Antanas: jam norėjosi keliauti kažkur į kosmosą, o aš nesipriešinau. Pirmiausia kūriau tekstą, jokios muzikos dar nebuvo ir aš net neįsivaizdavau, kokia ji bus, nesukau dėl to galvos, nes žinojau, kad Antanas, kaip visada,puikiai padarys savo darbą.

O kodėl būtent apie žvaigždes? Pamėginom pažiūrėti į žvaigždę iš visų pusių. Pagalvojau, kad šiandien mes turbūt dažniau žodį „žvaigždė“ girdime pop kultūros kontekste. Juk žemėje tų žvaigždžių dabar daugiau nei danguje. Tiksliau pasakius, tų netikrų žvaigždžių, kurių spindesys apgaulingas, trumpalaikis ir neturintis jokios išliekamosios vertės. Egzistuoja ištisa žvaigždžių industrija, jų gaminimo fabrikai, konvejeriniai projektai, „žvaigždžių kepyklos“. Tas vienadienis ir netikras spindėjimas dažnai apsuka galvą jauniems žmonėms, iškreipdamas vertybinį pasaulį, todėl kilo noras pasišaipyti iš tokių „žvaigždžių“ gamybos, iš to pasaulio, kuriame „įvaizdis yra viskas“.

-Kas yra trijų operų jungiamoji grandis?

-Jungiamoji grandis yra personažai – Pelės. Ši smagi kompanija keliauja per visus tris spektaklius ir patiria visus nuotykius. Tačiau kiekvienas spektaklis nėra tiesioginė kito tąsa. Tai nėra serialas. Mes sąmoningai kūrėme taip, kad žiūrovasgalėtų suprasti istoriją nematęs prieš tai buvusių spektaklių. Kiekvienas spektaklis gali gyventi savarankiškai, bet tuo pačiu ir papildo vienas kitą skirtingomis temomis.

-Ar jūs patenkinta bendradarbiavimu su Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro ir kviestinių kūrėjų komanda?

-Taip. Jei nebūčiau patenkinta, turbūt būtų vienas ir paskutinis spektaklis su ta komanda, o štai dabar jau trečias, vadinasi, esam vieni kitiems įdomūs.

-Ar matėte operas vaikams - “Bulvinė pasaka“ ir “Makaronų opera“. Ar  esate patenkinta vaizdu, kurį išvystate scenoje?

-Be abejo, mačiau ir „Bulvinę pasaką“, ir „Makaronų operą“. Vaizdu likau patenkinta. Bet aš esu iš tų dramaturgų, kurie nežino, kaip turėtų būti statomos jų pjesės ar libretai. Niekada neturiu jokių nurodymų ar pageidavimų. Manau, kad aš savo darbą padariau, parašydama tekstą, o režisūra jau režisieriaus reikalas. Todėl, galima sakyti, kad premjera visada man yra siurprizas, nes, neturėdama jokio išankstinio įsivaizdavimo, aš visada lieku nustebinta. Nemačiau nė vienos „Žvaigždžių operos“ repeticijos net pro rakto skylutę, todėl viskas man bus staigmena.

-Kokia kūrybos vaikams specifika: gal sunkiau nei suaugusiems? Kur slypi operų diptiko sėkmė?

-Kurti vaikams man nėra nei lengviau, nei sunkiau negu suaugusiems. Vaikams gal šiek tiek smagiau, nes čia galima daugiau žaisti, linksmintis, fantazuoti. Bet pats procesas iš esmės niekuo nesiskiria. Taip, šiuolaikiniai vaikai „gyvena“ išmaniųjų ekranuose, kasdien gauna didžiulį informacijos srautą, kuris nuolat kinta, jie pripratę vartoti greitai, dažnas nebemoka gyventi tyloje. Tačiau jie patiria tuos pačius jausmus kaip ir bet kurios kartos vaikai – meilę, draugystę, vienišumą, pripažinimo ir supratimo poreikį. Kur slypi šių operų triptiko sėkmė, net nežinau. Gal tame, kad mes nesistengėme tiems vaikams įtikti ar jiems pataikauti, nemėginome žūtbūt viską perkelti į šiuolaikines technologijas, o kalbėjome apie amžinus dalykus. Pirmiausia tas kūrinys turi būti įdomus mums, patiems kūrėjams, tik tada galima tikėtis, kad jis bus įdomus ir kitiems. Jeigu rašyčiau apie tai, kas manęs pačios nejaudina, stengčiausi sukonstruoti tai, ko reikia šiuolaikiniam vaikui, manau, rezultatas būtų dirbtinis ir negyvas. Manau, vaikai yra tokie patys žmonės, kaip ir suaugusieji, todėl ir kalbu su jais bendražmogiškomis temomis, nesistengiu pasaulio dalinti į jų (vaikų) ir mūsų (suaugusiųjų).

-Baigėte Kauno medicinos akademiją, tačiau tapote Kauno jaunimo kamerinio teatro aktore,2008-2016 m. buvote Kauno kamerinio teatro literatūros dalies vedėja, nuo 2017 m. tapote Nacionalinio Kauno dramos teatro dramaturge. Kaip nuo žmogaus kūno gydymo perėjote prie dvasios gydymo teatru?

-Nuo žmogaus kūno gydymo prie dvasios gydymo, kaip jūs sakote, priėjau labai paprastai – pasirinkau lengvesnį ir mažiau atsakomybės reikalaujantį kelią. Juk nuo blogo vaistų recepto pacientas gali numirti, o nuo blogo eilėraščio ar libreto niekas nenumirs. Tad rašau ir ramiai miegu.

-Apie kūrybinį įkvėpimą: gal pavyksta jį „reglamentuoti“ – pvz. rašyti suplanuotomis valandomis; gal įkvėpimas „kelia“ iš lovos naktį ir ragina sėsti rašyti?

-Nuvilsiu – nėra jokio įkvėpimo. Jį išgalvojo tinginiai, kurie tingi dirbti ir teisinasi, kad tą dieną neturi įkvėpimo. Rašymas yra sunkus darbas, kurį turi dirbti sukaupęs valią, jėgas, kartais sukandęs dantis, nes jeigu lauksi įkvėpimo, tai jokia premjera gali taip niekada ir neįvykti. Būna, kad vieną dieną rašosi lengviau ir smagiau, kitą sunkiau, bet taip yra kiekvienam darbe. Juk gydytojas nenustoja gydyti žmonių, jeigu jam tą dieną nėra nuotaikos... Ir joks įkvėpimas naktį iš lovos nekelia, naktį miegu kaip grioviakasys, nes per dieną sunkiai dirbu ir pavargstu, todėl būtinas poilsis.

-Opera vaikams “Bulvinė pasaka“, kuriai sukūrėte libretą, apdovanota „Auksiniu scenos kryžiumi“. Jūs ir „Poezijos pavasario“ (2005 m.), Jotvingių premijos (2018 m.) laureatė, pelnėte daugybę kitų apdovanojimų. Ar jums, kaip kūrėjai, svarbus įvertinimas?

-Žinoma, svarbus. Smagu, kai tai, ką sukūrei, patinka ir kietiems. Tačiau kuriama tikrai ne dėl apdovanojimų. Kai rašai, pamiršti, kad tokie egzistuoja.

-Išleidote eilėraščių, poezijos, pjesių knygas. Kuri jums pačiai brangiausia, įsimintiniausia?

-Atsakysiu banaliai, bet tai tiesa – knygos yra kaip vaikai ir nėra tarp jų brangiausio ar geriausio. Motinai visi vaikai yra tiesiog jos vaikai, kuriuos paleidus į pasaulį, pasidžiaugi ir paskui tik stebi, kaip jie išeina iš namų ir gyvena savo gyvenimą, turi savo likimą. Žiūrėk, vienas tapo pripažintu ir garsiu, kitas tylus ir nepastebėtas, bet vis tiek visi brangūs.

-Kur slypi kūrėjo nemirtingumas? Kaip sukurti kažką kas taps perduodama iš kartos į kartą?

-O, tikrai nežinau. Nepretenduoju į nemirtingumą ir tokių aukštų tikslų sau nekeliu. Duok Dieve, smagiai pagyventi ir ramiai numirti (juokiasi).

-Tapome materialistais, perfekcionistais, dvasingumas vis dažniau tampa atgyvena. Ar šiuolaikiniam žmogui reikia meno?

-Turbūt reikia, jei vis dar veikia teatrai, parodų ar koncertų salės. Jei žmogus perka bilietą į spektaklį, vadinasi, prekybininkai vis dėlto ne apie viską pagalvojo (juokiasi). O kad tų meno mylėtojų nėra daug, nematau jokios tragedijos. Sovietmečiu visi buvome lygūs, visi vienodai mylėjome meną, ir jis visiems mums priklausė, tik kas iš to? O dabar vieniems meno reikia labiau, kitiems mažiau, dar kitiems visai nereikia. Ir labai gerai. Pasaulis nuo to tik įvairesnis ir įdomesnis.

-Kaip manote ar ateityje nepritrūksime gabių aktorių, režisierių ir kitų profesionalų galinčių į sales prikviesti žiūrovus? Menininkai piketuoja dėl mažų atlyginimų ir atrodytų tai turėtų jaunus žmones atgrasyti nuo kūrėjų profesijų. Gal tie piketai priešingai paskatins kūrėjų profesijas rinktis tik žmones negalinčius gyventi be kūrybos, o ne ateinančius iš tuščiagarbystės...

-Piketai, manau, reikalingi tam, kad suteiktų mums orumo, solidarumo ir vilties, jog kažkas priklauso ir nuo mūsų pačių, kad įrodytų, jog mes ne pasyvi masė, o esame sąmoningi savo likimo tvarkytojai. Bet piketai nei skatina, nei atgraso rinktis kokią nors specialybę. Kad iš meno turtų nesusikrausi, manau, seniai visiems žinoma. O kad pritrūksime gabių menininkų, tikrai nemanau. Visais laikais užteko idealistų, darančių tai, ką nori daryti, o ne tai, kas apsimoka.

„V.P.“ inf.

Žvaigždžių opera vaikai autorė Daiva Čepauskaitė
Jei pastebėjote klaidą, pažymėkite reikalingą tekstą ir spauskite Ctrl+Enter, kad pranešti apie tai redakcijai.
11 peržiūrų vasario mėn.
Aš rekomenduoju
Rekomendacijų nėra

Komentarai

Komentarai skirti bendrauti ir aptarti įmonės ar renginio ypatybes, taip pat išsiaiškinti įdomius klausimus apie tai.

Laisvalaikis
„Vaizdo klipo idėja atsirado paprastai, prisiminėm, kad turim daug vaikystės prisiminimų, užfiksuotų ir užsilikusių juostinėse kasetėse, kadangi patys vis dar papuolam į tą kartą, kurią tėvai filmavo VHS kameromis. Visas albumas yra apie mus, tampančius suaugusiais, o vaizdo klipas puikiai įprasmina tai, ko mes dabar šiek tiek pasigendam savyje: džiaugsmo, judrumo, atvirų, šiltų santykių, polėkio gyventi ir pažinti pasaulį“ – sako grupės nariai.    Kartu s...
Laisvalaikis
Giedriaus Kuprevičiaus opera, su kuria Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras prieš metus sutiko Lietuvos valstybės atkūrimo šimtmetį, vasario 28 d. 19 val. Žvejų rūmuose vėl pasakos pamokančią didingos, tačiau nesugebėjusios istorijos verpetuose atsilaikyti tautos istoriją. Operos partitūroje G. Kuprevičius įrašė dedikaciją: „Išnykusių atminimui, gyvųjų perspėjimui“. „Esu lietuvis, baltų genties palikuonis, manyje dar rusena pagoniška žarija. Nerimauju,...
Laisvalaikis
Vos tik grįžę iš trumpų atostogų saulėtoje Kolumbijoje, Jurgis Didžiulis ir Erica Jennings pristato „eurovizinės“ dainos „Sing!“ vaizdo klipą, kuris turi netgi dvi pabaigas! „Klipo pabaiga – nė kiek nesurežisuota. Paskutinio užfilmavimo metu įsilinksminusi komanda, džiaugdamasi sėkminga filmavimo pabaiga, ėmė dainuoti toliau, o mes tiesiog prisijungėme. Turbūt tai geriausiai atskleidžia šios dainos galią – ji užveda dainuoti. Esame labai laimingi, kad prak...
Kriminalai
Klaipėdos m. policija prašo pagalbos ieškant dingusios nepilnametės mergaitės. Rūta J. gimusi 2006 m. iš namų Klaipėdoje išėjo 2019-02-13 d. ir negrįžo iki šiol.Mergaitės duomenys: ūgis apie 162 cm., vidutinio kūno sudėjimo, tamsių ilgų plaukų, mėlynų akių, liežuvyje turi auskarą. Dėvėjo juodą striukę, avėjo juodus sportinius batus, vilkėjo juodos spalvos džinsus. Galinčius suteikti bet kokios informacijos, prašome susisiekti su tyrėja Orinta Venclovaite,...
Savivalda
Klaipėdos miesto savivaldybė gyventojams primena, kas, kokiomis progomis ir kaip privalo iškelti Lietuvos valstybės vėliavą (trispalvę). Lietuvos valstybinė vėliava prie visų gyvenamųjų namų bei verslo ir kitokių įstaigų privalo būti iškelta tris kartus per metus, valstybės švenčių dienomis: Vasario 16-ąją – Lietuvos valstybės atkūrimo dieną, Kovo 11-ąją – Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo dieną ir Liepos 6-ąją – karaliaus Mindaugo karūnavimo dieną. Vėlia...
Sportas
Didžiausias metų Lietuvos krepšinio renginys įvyks jau šį savaitgalį. „Siemens“ arenoje vyksiantis Karaliaus Mindaugo taurės finalinis ketvertas suburs visas stipriausias Lietuvos ekipas. Būtent šiuo metu LKL pirmenybėse pirmaujančios ir praėjusį sezoną pirmas keturias vietas užėmusios ekipos susigrums savaitgalį Vilniuje. Lengviausiu keliu į pusfinalį pateko titulą ginantis Kauno „Žalgiris“, kuris „Šiaulius“ per dvejas rungtynes įveikė net 68 taškų skirtu...
Įvykiai
Uostamiestyje startavęs 5-asis Klaipėdos šviesų festivalis į miestą priviliojo daug svečių iš Lietuvos ir kaimyninių šalių. „Jau šiandien Klaipėdos miesto viešbučiai yra užimti daugiau nei 80 proc. Laisvų kambarių galima rasti tik labiau nuo senamiesčio nutolusiuose viešbučiuose. Rezervacijos vykdomos ir toliau, todėl tikimės, kad iki savaitgalio visi laisvi kambariai bus užimti.  Džiaugiamės, kad tokio pobūdžio renginiai padeda kovoti su sezoniškumu ir ži...
Laisvalaikis
Vasario 22 d. Žvejų rūmuose operos gerbėjai galės atsisveikinti su legendiniu režisierės D. Ibelhauptaitės pastatymu – Giacomo Puccini opera „Bohema“. 2016 m. Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre trumpam atgimęs su nauja solistų karta, šįkart spektaklis nuleis uždangą jau paskutinį kartą. Režisierės Dalios Ibelhauptaitės, scenografo Dicko Birdo bei kostiumų dailininko Juozo Statkevičiaus statyta G. Puccini „Bohema“ pirmąkart scenos šviesą išvydo sost...
Manoma, kad Šv. Valentinas buvo Romos vyskupas, kuris gyveno II a. Tuometinis Romos imperatorius Klaudijus II buvo išleidęs įsakymą, draudžiantį tuoktis. Šitaip jis siekė, kad kuo daugiau vyrų eitų kariauti ir gintų imperiją nuo išorinės agresijos ir vidinės netvarkos. Imperatorius manė, kad vedę vyrai yra emociškai labiau prisirišę prie savo šeimų, todėl negali būti geri kariai. Vyskupas Valentinas, matydamas jaunų žmonių skausmą, juos sutuokdavo slapčia....