Suskaičiavo automobilius, kuriems gresia naujas mokestis

Praėjusią savaitę aplinkos ministras Seime neatsitiktinai prasitarė apie planus apmokestinti taršius automobilius. Pritarus ministro pozicijai, mokestį turėtų mokėti apie 90 tūkst. automobilių savininkų. Jeigu būtų lygiuojamasi į kaimynų praktiką, mokesčio mokėtojų būtų kur kas daugiau.

Automobilių spūstys Palangoje© DELFI / Rūta Pukenė

Praėjusią savaitę aplinkos ministras Kęstutis Navickas viešai teigė, kad diskusijos dėl taršių automobilių apmokestinimo jau vyksta. Jis vylėsi, kad tokio mokesčio projektas bus pateiktas ir kartu su kitų metų valstybės biudžetu bus patvirtintas dar šiemet.

„Dėl automobilio mokesčio mes jau esame svarstę Vyriausybės formate. Reiktų nepamiršti, kad įvedus bendrą automobilių mokestį, jis pirmiausia kirstų mažiausias pajamas turinčioms ir gausioms šeimoms.

Dabar tai yra pateikta viešoms konsultacijoms. Tikimės šį (mokesčio, – DELFI) formatą pateikti kartu su biudžetu. Mes kalbame apie taršius automobilius. Dėl slenksčio galutinai neapsisprendę, bet mūsų siūlymas yra 200–210 g kilometrui“, – kalbėjo ministras, turėdamas galvoje išmetamo anglies dvideginio kiekį (CO2/km).

Nors į Seimą patekęs Ramūnas Karbauskis nusipirko „Cadillac Escalade“, kuri išmeta per 300 g/km CO2, Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga rinkimų programoje žadėjo „skatinti elektromobilių naudojimą“, taip pat „ekologiškų bei tiesiogiai aplinkos neteršiančių viešojo transporto priemonių naudojimą didmiesčiuose, visų pirma Kaune ir Vilniuje“.

© Gamintojo archyvas

Vyriausybės priemonių plane buvo numatytas „Palaipsnis vidaus degimo varikliais varomų transporto priemonių naudojimo mažinimas.“ Šis punktas kovą buvo pakeistas taip: „Netaršių ir efektyviai energiją vartojančių kelių transporto priemonių naudojimo skatinimas.“

Idant nepažeistų minėto plano, iki šio mėnesio pabaigos Aplinkos ir Finansų ministerijos turi pateikti transporto priemonių poveikio aplinkai įvertinimą ir pasiūlymus (priemones), kaip jį mažinti. Vis dėlto kol kas nėra aišku, ką tiksliai „žalieji“ sumanė.

Tarp taršių daugiausia vokiškų

Kaip DELFI informavo „Regitra“, iš viso Lietuvoje registruota apie 1,3 mln. lengvųjų automobilių. Pagal ES direktyvą duomenys, susiję su automobilio išmetamosiomis dujomis, pradėti kaupti nuo 2011 m. Nuo to laiko Lietuvoje užregistruota daugiau nei 900 tūkst. lengvųjų automobilių (M1 klasės). Žinomi duomenys apie 560 tūkst. iš jų CO2 išmetimą.

Ministro minėtą 200 g/km CO2 emisijos ribą viršija apie 90 tūkst. automobilių. Daugiausia iš jų yra vokiškų BMW, „Audi“ ir „Volkswagen“, atitinkamai 17,8 tūkst, 13,6 tūkst. ir 9,4 tūkst. Vidutinis tokių automobilių amžius yra beveik 14 metų, 3/4 jų varomi dyzelinu.

Aplinkos ministerijos Ryšių su visuomene skyriaus vyriausiasis specialistas Marius Gorochovskis tikino, kad jo vadovo paminėtas įstatymas yra idėjos svarstymo stadijoje. Esą jokių sprendimų nėra priimta, išskyrus esminę idėją – sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimą.

„Tam ir tikslinga skatinti atnaujinti automobilių parką, kuris yra vienas seniausių Europoje. Didžioji dalis Europos šalių (20 šalių) taiko CO2 rodiklį kaip pagrindinį parametrą siekiant nustatyti automobilio taršos mokesčio dydį, be to ES šalyse taikoma praktika dyzelinius automobilius apmokestinti didesniu tarifu taip siekiant mažinti ne tik klimato kaitos, bet ir oro taršos problemą.

Automobilio techniniame pase yra nurodomas automobilio išmetamas CO2 kiekis g/km, kiti teršalai nurodomi nėra. Tiesa, šiame etape ne tik neturime patvirtintos apmokestintinos išmetamųjų dujų normos, bet ir galutinio sprendimo mokestį taikyti būtent pagal šį požymį. Todėl negalime pasakyti nei kiek būtų mokesčio mokėtojų, nei preliminaraus mokesčio dydžio“, – rašoma specialisto atsiųstame komentare.

© DELFI / Domantas Pipas

Jis pabrėžė, kad šiuo metu rengiamasi viešosioms konsultacijoms, į kurias bus siekiama įtraukti didelę visuomenės dalį: „Tikimės, kad būtent jų metu galėsime išgryninti tinkamiausią apmokestinimo būdą, parametrą, mokesčio dydį, todėl kviečiame žmones prisidėti prie būsimo mokesčio formavimo.“

Kiek ir už ką moka kaimynai

Kol Lietuvoje svarstoma apie būsimas diskusijas, Latvijoje Transporto priemonės naudojimo ir įmonės automobilio mokestis buvo priimtas dar 2012 m. Kaip informuoja šios šalies Mokesčių inspekcija, transporto priemonės savininkas arba valdytojas šį mokestį moka kiekvienais metais. To nepadarius, neleidžiama techninė apžiūra, perregistravimas ar išregistravimas.

Mokestis už motociklą, triratį ar keturratį skaičiuojamas atsižvelgiant į jo variklio darbinį tūrį ir siekia nuo 17,07 Eur (mažiau nei 500 cm3) iki 68,30 Eur, (per 1500 cm3).

Automobiliai Latvijoje apmokestinami dvejopai. Naujesni – pagal išmetamą išmetamų anglies dvideginio (CO2) dujų kiekį, senesni – pagal kitus parametrus: svorį, variklio tūrį ir galią (kW).

Išmetantiems iki 50 g/km CO2 kaimynystėje taikomas 0 Eur mokestis, nuo 51 g/km iki 200 g/km – 12–168 Eur. Jeigu Lietuvoje būtų pritaikyta latviška patirtis ir būtų apmokestinti 200 g/km ar daugiau anglies dvideginio išmetantys automobiliai, jų savininkams tektų mokėti 264–756 Eur siekiantį metinį mokestį (beje, R. Karbauskiui už „Cadillac Escalade“ tektų mokėti 552 Eur per metus).

© DELFI / Orestas Gurevičius

Latvijoje senesni lengviausi ir silpniausi automobiliai (iki 1,5 t, 1500 cm3 ir 55 kW) apmokestinami 33 Eur. Sunkiausi ir galingiausi (per 3,5 t, 5000 cm3 ir 300 kW) – 704 Eur.

Ministras K. Navickas, pristatydamas būsimą automobilio mokestį Lietuvoje, žadėjo, kad jį įvedant būtų taikomos lengvatos ir išimtys. Tokios yra ir Latvijoje. Pavyzdžiui, mokestis netaikomas vienai neįgaliojo arba neįgalų vaiką turinčių asmenų transporto priemonei, pusę mokesčio sumos moka didelės šeimos ir pan.

Beje, Latvijoje apmokestinami ir įmonėms ar organizacijoms priklausantys lengvieji automobiliai, kurių paskirtis – keleivių (iki 8) ir jų bagažo vežimas, taip pat komerciniai automobiliai, turintys daugiau kaip 3 vietas (su vairuotojo) ir sveriantys iki 3 tūkst. kg.

Juridiniams asmenims priklausantys automobiliai apmokestinami atsižvelgiant į jų darbinį tūrį. Už automobilius, kurių variklių darbinis tūris yra iki 2000 cm3, nustatytas 29 Eur/mėn., iki 2500 cm3 – 46 Eur/mėn., per 2500 cm3 – 62 Eur/mėn.

Mokestis netaikomas įmonėms, kurios automobilius naudoja išskirtinai ekonominei veiklai vykdyti. Šiuo atveju kiekviename tokiame automobilyje turi veikti kelionės kontrolės arba navigacijos sistema, leidžianti realiu laiku sužinoti, kur jis yra.

Rumunijoje – tūkstančiai eurų subsidijoms

Europos automobilių gamintojų asociacija kasmet atnaujina duomenis apie Europoje taikomus mokesčius taršiems automobiliams ir paskatas įsigyti švaresnius.

Nemažai dėmesio naujausioje apžvalgoje skiriama Rumunijai, kuri pernai patvirtino 3 metų planą atnaujinti automobilių parką ir atsikratyti senienų.

Panašiai kaip kitose ES šalyse čia buvo pradėta taikyti senų automobilių utilizavimo schema. Pagal ją, atsikratant senesnio nei 8 metų automobilio ir įsigyjant naują automobilį, kurio CO2 emisija neviršija 130 g/km, mokama 1,5 tūkst. Eur finansinė paskata. 1,75 tūkst. Eur paskata skiriama, jeigu perkamas mažiau nei 98 g/km CO2 dujų išmetantis automobilis.

Bukareštas, Rumunija© M.Nemakštiškio nuotr.

Be to, 10 tūkst. Eur subsidija skiriama perkant naują vien elektra varomą automobilį. Prie šios sumos galima gauti ir minėtą 1,5 tūkst. paskatą. Įsigyjant naują hibridinį automobilį, valstybės subsidija sudaro 4,5 tūkst. Eur.

Kitose šalyse automobilių gamintojai taip pat suteikia nuolaidas kai atsisakoma senesnės mašinos ir perkama nauja. Pvz., „Express.co.uk“ skaičiuoja, kad Didžiojoje Britanijoje kai kurie gamintojai pirkėjams tokiais atvejais atvejais suteikė iki 8 tūkst. svarų sterlingų (daugiau kaip 9 tūkst. Eur) nuolaidas perkant naujus automobilius.

Lietuvių prisirišimas prie automobilių

Paklaustas, kaip vertina galimybes Lietuvoje apmokestinti taršius automobiliai, „Swedbank“ vyriausiasis ekonomistas Nerijus Mačiulis svarstė, kad tai mažai tikėtina. Nors toks mokestis esą būtų teisingesnis nei, pvz., gyventojų pajamų mokestis (GPM).

Nerijus Mačiulis© DELFI / Andrius Ufartas

„Galimybes vertinu labai atsargiai ir skeptiškai vien dėl to, kad lietuviai labai priešiškai nusiteikę apskritai prieš naujus mokesčius ir ypač prieš automobilių mokesčius. Tūkstančiui gyventojų tenkantis automobilių skaičius Lietuvoje gana didelis ir natūralu, kad bet koks jų mokestis paliestų daugelį. Taigi, sunku tikėtis pritarimo tokiam mokesčiui.

Jį realu svarstyti turbūt tik tokiu atveju, jei tvirtinant automobilių mokesčio projektą, iš karto visuomenė labai aiškiai matytų kokią už tai gauna naudą – pvz., galbūt mažesnį GPM, „Sodros“ įmokas ar kitus mokesčius. Tokiu atveju automobilių mokestis būtų matomas kaip kompromisas mažinant mokestinę naštą kitose srityse“, – kalbėjo ekonomistas.

Jis sakė sunkiai įsivaizduojąs, kad tokį nepopuliarų mokestį kuri nors Vyriausybė įvestų nekriziniu laikotarpiu. Tačiau apskritai turto mokesčiai esą yra efektyvesni ir socialiai teisingesni nei pajamų mokesčiai.

„Jų sunkiau išvengti, dėl to, kad tai yra registruojamas turtas (pvz., NT ar automobiliai). Dėl to, valstybėse, kur yra aukštas mokesčių vengimas, šešėlinė ekonomika, tokie mokesčiai pasiteisina labiau. Ypač jeigu tai yra progresyvus mokesčio dydis, kuris priklauso nuo automobilio vertės, galingumo. Natūralu, kad jis socialiai teisingas, nes brangesnius galingesnius automobilius turintys asmenys sumoka didesnį tarifą.

Vertinant ekonominę logiką, aplinkosaugos funkciją tai yra kur kas mažiau žalingas mokestis nei GPM. Tačiau sunku įsivaizduoti, kokiu būdu šiame ekonomikos vystymosi etape Vyriausybė galėtų parduoti tokį mokestį visuomenei“, – svarstė N. Mačiulis ir pridūrė, kad reikėtų ieškoti „išmanių mainų“ ir priemonių, kurios įtikintų gyventojus, kad tai būtų naudinga.

Delfi inf.

automobiliai mokesčiai
Jei pastebėjote klaidą, pažymėkite reikalingą tekstą ir spauskite Ctrl+Enter, kad pranešti apie tai redakcijai.
75 peržiūros lapkričio mėn.
Aš rekomenduoju
Rekomendacijų nėra

Komentarai

Komentarai skirti bendrauti ir aptarti įmonės ar renginio ypatybes, taip pat išsiaiškinti įdomius klausimus apie tai.

Ilgoji pertrauka
„Lietuvos maximalistai” – tai jau 16 metų Lietuvoje vykstantis konkursas, kurį organizuoja prekybos tinklas „Maxima” ir stipendijomis skatina talentingus bei pažangius šalies moksleivius. Iš daugiau nei 500 talentingų Lietuvos vaikų, dalyvavusių konkurse, šiemet į geriausiųjų gretas pateko ir Palangos senosios gimnazijos III klasės mokinys Dovydas Žemaitaitis, kurį konkurse dalyvauti paskatino šeima. Kaip pasakoja gimnazistas, konkurso pažangumo kategorij...
Įvykiai
Dana Lukauskienė Gruodį turėtų pasibaigti antrasis Palangos Kurhauzo atgimimo etapas. Bus rekostruoti šio unikalaus istorinio pastato medinės dalies pamatai. Kurhauzo atgimimo nebūtų buvę be bendrų Palangos miesto savivaldybės ir Lietuvos kultūros paveldo departamento pastangų. Anuomet jam vadovavo paveldosaugininkė Diana Varnaitė, ji mielai sutiko pasidalinti savo mintimis apie senųjų pastatų reikšmę miesto istorijai. Paveldosaugininkė džiaugėsi gražėjanč...
Įvykiai
Zenonas Rupkus Lapkričio 12 d. – 23 dienomis Lietuvos švietimo darbuotojų profesinė sąjunga (LŠDPS) pradeda neterminuotą streiką, į jį įsijungia ir kai kurios Lietuvos mokyklos. Didžiausia protestų banga nuvilnys lapkričio 19 dieną. O ar streikuos Palangos ugdymo įstaigos, teiraujamės miesto mokyklose. Žeminantis atlyginimo „padidėjimas“ Pasak LŠDPS pirmininko Andriaus Navicko, streiką rengti privertė valdžios nenoras derybų keliu spręsti problemų dėl mok...
Kultūra
Žaneta Skersytė Apie pirmąją šalies muzikinių teatrų istorijoje vaikams skirtų operų trilogiją pasakoja Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro kviestinis režisierius Ramūnas Kaubrys. R. Kaubrys – legendinis uostamiesčio režisierius, pajūrio publikai jau pristatęs daugiau kaip dvi dešimtis įvairių žanrų spektaklių. Kompozitoriaus Antano Kučinsko vaikiškų operų trilogija: „Bulvinė pasaka“ (2007 m., apdovanota „Auksiniu scenos kryžiumi“), „Makaronų opera“ (20...
Įvykiai
Pastarosiomis dienomis internete plinta kompiuterinis „Trojan“ tipo virusas „Emotet“. Kompiuterinis virusas nuo lapkričio 9 d. „spam“ tipo laiškais atakuoja el. pašto serverius. ESET Lietuva kibernetinio saugumo ekspertai įspėja, kad per pastarąjį mėnesį bandymų užkrėsti apsaugą turinčius kompiuterius Lietuvoje skaičius buvo padidėjęs iki 16 proc., kuris nuolat kinta ir šiuo metu yra šiek tiek atslūgęs. Plinta per fiktyvias sąskaitas Bankinis trojanas „Emo...
Sportas
Iki šio sezono sunkiojo krašto arba vidurio puolėjo pozicijose rungtyniavęs Grantas Vasiliauskas savo ateitį mato toliau nuo krepšio. 19-os metų 204 cm ūgio ir 98 kg svorio puolėjas sezono pradžioje išpildyti šio savo noro Mariaus Kiltinavičiaus treniruojamoje Palangos „Kuršių“ ekipoje kol kas negali, tačiau jau netrukus situacija pasikeis. Ateityje jis tikisi rungtyniauti lengvuoju krašto puolėju. „Kur reikia, ten ir žaidžiu, bet manau, kad šiuo metu turė...
Įvykiai
Daugiau nei 2 mln. Lietuvos gyventojų naudojasi užstato sistema ir kasmet grąžina 500 mln. gėrimų pakuočių. Tačiau kaip ji veikia? Tą žino retas. Ar kada pagalvojote, kur ir kaip keliauja mūsų sumokamas užstatas? Kas atsitinka pakuotei, kai ją įmetame į taromatą? Kokiomis lėšomis išlaikoma sistema? Atsakymus bei kitų įdomių faktų rasite šiame tekste. Nusipirkai gėrimą – sumokėjai užstatą; pakuotę grąžinai – užstatą atgavai. Tiek su užstato sistema susiduri...
Įvykiai
Keliasdešimtyje Lietuvos mokyklų tęsiantis streikui, Švietimo ir mokslo ministerijoje ketvirtadienį posėdžiaus darbo grupė dėl etatinio pedagogų darbo apmokėjimo sistemos gerinimo. Streiką organizuojanti Andriaus Navicko vadovaujama profsąjunga teigia, kad prie protesto prisijungus devynioms mokykloms ketvirtadienį iš viso streikuos 31 ugdymo įstaigos. Tačiau Švietimo ir mokslo ministerija teigia, kad kelios mokyklos jau pasitraukė iš streiko – protestuoti...
Įvykiai
Švietimo ir mokslo ministrė Jurgita Petrauskienė sako, kad mokytojais yra manipuliuojama, siekiant juos įkalbėti streikuoti. „Nerimo tikrai yra, mokytojų bendruomenė tikrai įsitempusi. Yra daug manipuliacijos netikromis žiniomis, yra daug kurstymo. Važinėdami į mokyklas matome, kad artėja savivaldybių rinkimai, kad mokytojais yra manipuliuojama, yra įkalbinėjama streikuoti. Tokioje erdvėje mokytojai jaučiasi pasimetę“, – „Žinių radijui“ ketvirtadienį sakė...